Tjörn kommuns logga, till startsidan

Fysisk aktivitet

Att röra på sig och få upp pulsen regelbundet är viktigt för välmående och kan hjälpa dig att förebygga flera vanliga sjukdomar. På den här sidan får du veta mer om hur mycket du helst bör träna, vilka positiva effekter det ger och tips på hur du enkelt och gratis kan komma igång.

Din kropp är gjord för rörelse. Regelbunden fysisk aktivitet påverkar både kroppen och din psykiska hälsa positivt. I dagens samhälle spenderar vi många timmar med att vara stillasittande och det finns därför många hälsovinster med att regelbundet ta dig en bensträckare. Du kan enkelt smyga in motion genom att exempelvis, ta trapporna istället för hissen, parkera en bit bort, hoppa av bussen lite tidigare eller ta en promenad på lunchen. Även hushållssysslor såsom städa, tvätta och dammsuga ger dig viktig och bra aktivitet.

Känns det svårt att komma igång?

Bestäm dig då för en eller två saker som du vill förändra och håll dig till dem. Försök hitta något som känns rimligt att klara av. Att förändra en vana kan ta tid och det är vanligt med återfall. Fundera över vad som kan vara hinder för dig och se om du kan hitta strategier för att komma över dem.

 Vilka hälsoeffekter ger fysisk aktivitet?

Fysisk aktivitet ger många hälsoeffekter och kan förebygga flera vanliga sjukdomar och för tidig död. Här är exempel på några av alla de hälsofördelar som finns med att regelbundet röra på sig:

  • Minskad risk för depression
  • Skydd mot typ 2-diabetes och vissa cancersjukdomar
  • Förbättrat minne
  • Minskad risk för övervikt

Vilka träningsmöjligheter finns i Tjörns kommun?

Här kan du ta del av de möjligheter till fysisk aktivitet som finns i vår kommun, med fokus på det som är kostnadsfritt.

Föreläsningar om fysisk aktivitet

Hållbar motivation – om konsten att hitta motivationen och behålla den

I denna föreläsning pratar Magnus Lindwall, professor i psykologi med inriktning hälsopsykologi, om motivation, och framförallt hållbar motivation, för hälsovanor (t ex fysisk aktivitet och träning). Magnus belyser myter kring motivation och vad forskningen kring motivation säger om vad motivation är och hur man bygger en hållbar motivation för sig själv och för andra. Föreläsningen utgår från boken "Motivationsrevolutionen" och forskningen kring självbestämmandeteorin.

Webbföreläsning: Levnadsvanorna inklusive fysisk aktivitet är viktigare än du tror

Våra levnadsvanor betyder mer än någonsin. Inte bara i samband med hur covid-19 har drabbat, men också för annan sjukdom. Så som hjärtkärlsjukdom och mental hälsa.
I denna föreläsning berättar Mats Börjesson, professor i idrottsfysiologi vid Sahlgrenska Akademin och hjärtläkare, om betydelsen av våra levnadsvanor (med betoning på fysisk aktivitet), och om metoder för att påverka dessa.
Mats är ordförande i regionala programområdet för levnadsvanor i Västra Götalandsregionen och sitter i den nationella grupperingen (NPO) för levnadsvanor, inom den så kallade kunskapsstyrningen.

Hjälp för att komma igång med träningen

Här kan du ta del av tips på var du kan få hjälp att komma igång med träningen.

AKTIV

AKTIV är en för-rehabiliterande friskfrämjande aktivitet som finns inom Samordningsförbundet Älv & Kusts förebyggande hälso- och friskvårdsarbete, och är till för dig mellan 16–64 år som behöver extra stöd för att bli mer fysiskt aktiv för att förbättra eller behålla en god hälsa. AKTIV är i första hand för dig som är inskriven på Samordningsförbundet Älv & Kust eller i kommunens arbetsmarknadsenhet (AME).

Samordningsförbundet Älv & Kust

Folkhälsomyndighetens rekommendationer för fysisk aktivitet och stillasittande

På Folkhälsomyndighetens webbsida kan du få mer information om hur mycket just du bör röra på dig för att få de bästa hälsoeffekterna.

Ta del av Folkhälsomyndighetens riktlinjer för fysisk aktivitet och stillasittande.

Fysisk aktivitet och träning hos 1177 Vårdguiden

På 1177 Vårdguiden hittar du både fakta om träningens effekter och tips på enkla träningsprogram för att komma igång och röra på dig mer. 1177 - vårdguiden

Fysisk aktivitet på recept

Visste du att du kan få recept på fysisk aktivitet? På din vårdcentral kan du fråga om detta för att få tips på träningsformer som är lämpliga utifrån din aktuella hälsosituation. 1177 - vårdguiden om FaR

Hälsocoach online – Västra Götalandsregionen

Via hälsocoach online kan du få kostnadsfritt stöd av en hälsocoach för att komma igång med exempelvis träning. De enda kraven är att du bor i Västra Götalandsregionen och att du är 16 år eller äldre. Hälsocoach online hos VGR

Webbinarium om fysisk aktivitet för barn och unga

Om du har tankar kring ditt barns fysiska aktivitet och hur mycket ditt barn borde röra på sig kan du delta i ett kostnadsfritt webbinarium 28:e april, klockan 18.00-19.00. Webbinariet anordnas av Västra Götalandsregionen.
Anmäl dig till webbinariet på Västra Götalandsregionens webbsida

Så påverkar mat och rörelse din hälsa

Hjärt- och lungfonden ger ut forskningsbaserad kunskap om hur du kan påverka din hälsa genom att äta bra och röra på dig.

Kontakt

Magdalena Romanov

Folkhälsostrateg


Sidansvarig/Senast uppdaterad 29 november

Hjälp oss att bli bättre — lämna synpunkter eller klagomål

Tyck till & felanmäl

Kontakta oss

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörn kommuns logga, till startsidan

Möjligheternas ö hela året och för hela livet