Tjörn kommuns logga, till startsidan
Planprocessen

Planprocessen

Samhällsplaneringen på Tjörn ska ske med en bred demokratisk förankring. I planprocessen för översiktsplan och detaljplaner kan du framföra dina synpunkter. Här kan du läsa om i vilka skeden du kan vara med och påverka och vilka olika skeden som finns i en planprocess.

Så kan du påverka samhällsplaneringen

I början av arbetet med en ny översiktsplan eller detaljplan, håller kommunen ett informationsmöte, öppet för alla. Det är ett bra tillfälle att ställa frågor. När det första planförslaget senare presenteras, har du möjlighet att lämna en synpunkt (skriftligt yttrande).

Perioden från informationsmötet till sista datum för att lämna in synpunkter, kallas för samrådstiden. Synpunkterna samlas i en samrådsredogörelse. När synpunkterna sammanställts tas ett nytt förslag fram och skickas sedan på granskning (utställning). Här har sakägare (till exempel grannar) möjlighet att lämna synpunkter. När ett beslut till sist fattas, har sakägare också möjlighet att överklaga beslutet.

På denna sida kan du läsa om hela processen både för översiktsplan och detaljplan.

De olika moment där du kan vara med och påverka genom ett skriftlig yttrande är följande:

  • Programsamråd (förekommer inte alltid)
  • Samråd
  • Granskning

Ditt yttrande, som kommenteras skriftligt av kommunen, redovisas i samrådsredogörelsen och granskningsutlåtandet. Ditt yttrande kan påverka utformningen av planen, framförallt under samrådstiden. Efter granskning får väsentliga ändringar inte göras av planförslaget. Dessa handlingar läses av

  • Länsstyrelsen
  • Trafikverket – om aktuellt
  • Eventuell vägförening
  • Lantmäterimyndigheten
  • Berörda förvaltningar
  • Berörda sakägare

De som lämnat in skriftliga synpunkter under samråd eller granskning kan överklaga ett beslut efter att det antagits i samhällsbyggnadsnämnden eller kommunfullmäktige.

Processen för att ta fram en översiktsplan

Arbetet med en översiktsplan har tre skeden. Kommunen samråder först med invånare, företagare, föreningar, myndigheter med flera för att få synpunkter. Därefter skapas en granskning med förslaget där nya synpunkter samlas in. Sista steget är när det fattas beslut i kommunfullmäktige om att planen antas.

Översiktsplan regleras i plan- och bygglagen (PBL)

Processen steg för steg

För att ge möjlighet till insyn och påverkan och skapa ett bra beslutsunderlag till en översiktsplan hålls samråd med bland annat kommuninvånare, företag, föreningar, grannkommuner och länsstyrelsen. I början av samrådstiden brukar det hållas ett informationsmöte för allmänheten, med möjlighet att ställa frågor. När ett förslag till en ny översiktsplan är klart, har du som medborgare möjlighet att lämna synpunkter skriftligt.

  • Den som under samråd vill lämna synpunkter på förslag till ny översiktsplan ska göra detta skriftligt.
  • Efter samrådsmötena sammanställs alla synpunkter i en samrådsredogörelse.

Efter samrådstiden kan förslaget till översiktsplan justeras och omarbetas beroende på vilka synpunkter som kommit in. Det omarbetade förslaget ska sedan ställas ut under minst två månader. Även under denna tid har medborgarna möjlighet att komma med synpunkter. Alla synpunkter ska lämnas skriftligt. Efter granskningstiden sammanställs synpunkterna i ett utlåtande.

Översiktsplanen antas av kommunfullmäktige och träder därefter i laga kraft, vilket betyder att kommunen kan börja arbeta efter de strategier och riktlinjer som finns i översiktsplanen.

Processen för att ta fram en detaljplan

Arbetet med en detaljplan är ett omfattande arbete och det är vanligt att det tar flera år innan den är klar. Processen inleds oftast med att en markägare eller någon annan ansöker om planbesked hos kommunen. När kommunen har tagit ställning till planansökan lämnas ett planbesked.

I början av planarbetet prövas platsens förutsättningar och förslaget enligt plan- och bygglagen. Ett första utkast på detaljplan tas sedan fram och skickas ut på samråd och därefter granskning utifrån de synpunkter som kommit in. Detaljplanen kan därefter antas och vinner laga kraft efter tre veckor om ingen överklagat beslutet. Ett antagandebeslut kan överklagas hos mark- och miljödomstolen.

Processen steg för steg

Ett detaljplanearbete kan inledas på olika sätt. Det kan initieras av kommunens politiker eller genom att en fastighetsägare eller en exploatör ansöker om planbesked (planansökan) hos kommunen.

När en ansökan om planbesked inkommit gör kommunen en bedömning om åtgärden är lämplig utifrån de ramar som ges av plan- och bygglagen, kommunens översiktsplan samt andra lagar och styrande dokument.

När kommunen har tagit ställning till planansökan lämnas ett planbesked. Planbeskedet ger svar på om kommunen avser att starta planarbetet. Ett planbesked är ett kommunalt beslut som inte är bindande och inte kan överklagas. Beslutet ska inte heller uppfattas som ett slutligt ställningstagande från kommunens sida. Det kan dröja länge från planbesked till dess detaljplanearbetet startas.

Planarbetet startar genom ett politiskt beslut om planstart. Vid framtagande av ett planförslag prövas platsens förutsättningar och planförslagets lämplighet utifrån plan- och bygglagen och andra lagar.

När kommunen tagit fram ett första förslag till ny detaljplan ställs det ut på samråd. Under samrådet finns planförslaget tillgängligt för allmänheten på kommunens hemsida och i kommunhuset. Under samrådet får fastighetsägare, myndigheter, invånare och andra berörda möjligheten att lämna in synpunkter. De som anses vara direkt berörda av planförslaget får under samrådet ett utskick med information.

Syftet med samrådet är att ge möjlighet till insyn och påverkan under planprocessen och bidra till ett bättre underlag i planarbetet. Ofta bjuder kommunen in till ett samrådsmöte där du kan få information och diskutera frågor kring planförslaget.

Efter samrådet bearbetas detaljplanen utifrån de synpunkter som kommit in. Planförslaget ställs sedan ut på granskning vilket är nästa tillfälle att lämna synpunkter. Fastighetsägare, myndigheter, invånare och andra berörda får möjlighet att ta del av planförslaget. Även här får de som anses vara direkt berörda av planen ett utskick. Den som inte skriftligen framfört sina synpunkter senast under granskningstiden kan förlora rätten att senare överklaga beslutet att anta detaljplanen.

Efter granskningstiden kan mindre ändringar göras utifrån de synpunkter som inkommit. Detaljplanen antas sedan av kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige.

Beslut om att anta en detaljplan kan överklagas. Om ingen överklagar detaljplanen inom tre veckor så får detaljplanen laga kraft.

Om du är missnöjd med detaljplanen kan du överklaga kommunens beslut om att anta detaljplanen. Överklagandet kan göras under tre veckor, räknat från när kommunen meddelar att detaljplanen har antagits. Överklagandet skickas till kommunen men prövas av Mark- och miljödomstolen.

För att du ska ha rätt att överklaga beslutet om att anta detaljplanen måste beslutet angå dig och gå dig emot. För att du ska kunna överklaga beslutet krävs det även att du under samråd och/eller granskning skriftligen framfört dina synpunkter och inte fått dina synpunkter tillgodosedda.

Om beslutet att anta detaljplanen inte har överklagats eller överprövats av länsstyrelsen vinner detaljplanen laga kraft tre veckor efter antagandet.

Kontakt

Planavdelningen


Sidansvarig/Senast uppdaterad 8 april

Hjälp oss att bli bättre — lämna synpunkter eller klagomål

Tyck till & felanmäl

Kontakta oss

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörn kommuns logga, till startsidan

Möjligheternas ö hela året och för hela livet