Hemtjänst
För dig som upplever att du skulle behöva stöd i vissa moment i ditt dagliga liv finns det möjlighet att söka hemtjänst. Hemtjänst innebär att du kan få stöd och hjälp att bo kvar hemma så långt det är möjligt.
Stöd och hjälp i hemmet kan innehålla många olika saker, exempelvis:
- Städning
- Tvätt
- Klädvård
- Inköp
- Matdistribution
- Personlig hygien
- Av- och påklädning
- Hjälp att värma enklare mat
- Förbereda enklare måltider
- Äta och dricka
- Sänggående
- Social kontakt
- Tillsyn
- Promenader
Målet med hjälpinsatserna från hemtjänsten är att du ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Det kan innebära att hjälpen utformas som en hjälp till självhjälp. Du har fortfarande ansvar för din livssituation och kan påverka hur din hjälp utförs i samverkan med personalen.
Om ditt behov av hjälp förändras behöver du ta en kontakt med Biståndsenheten. En biståndshandläggare kommer då att följa upp ditt beslut och se till så att insatserna anpassas efter ditt nya behov.
- Stöd och hjälp ges enligt biståndsbeslut och utformas tillsammans med dig utefter dina behov. Du kan påverka hur och när service och omsorg ges. Att du är delaktig är viktigt för oss. Du får en personligt utformad plan som visar hur stöd och hjälp ges hos dig.
- Din rätt till privatliv respekteras.
- Personalen respekterar att de arbetar i ditt hem.
- Du får en omsorgskontakt i arbetsgruppen som du kan vända dig till med frågor och önskemål.
- Du bemöts med respekt och personalen är lyhörd för dina behov och önskemål.
- Vårt mål är att personal har den kompetens som behövs.
- Vi är medvetna om vikten av att du får vara så aktiv och delaktig som möjligt.
- All personal arbetar med ett stödjande och motiverande arbetssätt som innebär att du kan bibehålla eller förbättra dina funktioner.
- Vid behov av varaktig hälso- och sjukvård kan det finnas tillgång till sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast. För hjälp med detta kontaktar du din vårdcentral.
- Vi strävar efter en hög personalkontinuitet om det är viktigt för dig.
- Vi strävar efter att komma på avtalad tid och informerar dig om eventuella förändringar.
- All personal bär synlig legitimation.
- All personal har tystnadsplikt.
- Vi samverkar med anhöriga om du så önskar.
- Vi erbjuder stöd till anhöriga.
- Att du gör det du själv kan utifrån dina förutsättningar.
- Du meddelar oss i god tid ifall du inte är hemma eller har annat förhinder.
- Du talar om dina önskemål och om du är missnöjd med något.
- Du medverkar när förändringar behöver göras i ditt hem för att vi ska kunna ge dig stöd och hjälp på ett säkert sätt.
- Att du har de redskap/hjälpmedel som krävs för att hemtjänstens personal ska kunna utföra insatserna du är beviljad.
- Att det är möjligt att komma fram till din bostad. Till exempel att det är skottat på vintern.
Avgift för din hemtjänst debiteras utifrån insatserna du beviljats per månad. När du har beviljats insatser skickas en inkomstförfrågan ut. De uppgifterna behövs för att du ska få rätt omsorgsavgift. Väljer du att inte skicka in en inkomstförfrågan godtar du att betala maxtaxa för dina insatser. Annars beräknas avgiften utifrån de uppgifter du lämnat.
Här kan du fylla i dina uppgifter och ungefär vilka hemtjänstinsatser du behöver. Du får då se vad din preliminära avgift blir. Klicka här för att komma till avgiftsuträknaren.
På Tjörns kommun utförs all hemtjänst av kommunen. Det innebär att kommunen inte använder sig av privata utförare. Kommunens hemtjänst är uppdelad i områden. Vilken hemtjänstgrupp du tillhör beror på vilket område du bor i.
I Tjörns kommuns hemtjänst arbetar cirka 100 personer med fast anställning, fördelade på flera geografiska områden. Vid senaste mätningen var ungefär 75 % av personalen utbildade undersköterskor, men siffrorna kan variera eftersom hemtjänsten förändras över tid. I varje hemtjänstgrupp finns ett kvalitetsombud som ansvarar för att utveckla och förbättra rutiner, dokumentera socialt arbete, hantera avvikelser och genomföra andra insatser för att höja kvaliteten.
Varje år i september/oktober mäter hemtjänsten personalkontinuiteten i en undersökning som genom SKR:s Öppna jämförelser och Kommunens kvalitet i korthet (KKiK). Vid förra årets mätning (2023) hade Tjörns hemtjänsttagare i snitt 17 personal under en 14-dagarsperiod. Hemtjänstens mål är att en vårdtagare inte ska behöva möta fler än 14 olika personal under samma period.
Vid ett nytt uppdrag ska utföraren starta insatserna inom 48 timmar från det att biståndshandläggaren har kontaktat dem. Det gäller om inte annat avtalats.
Vid serviceinsatser som städ och tvätt ska utföraren ta kontakt med dig inom 48 timmar. Insatsen ska starta enligt överenskommelse inom 14 dagar.
Om du ska få trygghetslarm tar personal från larmgruppen kontakt med dig inom 48 timmar. Ni kommer gemensamt fram till när larmet ska installeras.
När du har blivit beviljad en eller flera insatser kommer din omsorgskontakt att upprätta en genomförandeplan tillsammans med dig och eventuella närstående om du önskar. I genomförandeplanen beskrivs vad som ska göras, hur det ska göras, när det ska göras och av vem (dig själv eller personal). Ni kan också komma överens om eventuella mål för insatserna. Genomförandeplanen syftar till att säkerställa att du fårdet stöd och uppnår de mål som biståndsbeslutet innebär. Genomförandeplanen ska stärka ditt inflytande och din delaktighet kring det stöd och den hjälp som ges.
Genomförandeplanen följs upp årligen eller tidigare om ditt behov av stöd förändras. Kontakta din omsorgskontakt om du vill ändra din genomförandeplan.
Genomförandeplan upprättas inte om man endast har trygghetslarm eller matleverans.
Du som är beviljad insatser utöver matleverans och trygghetslarm får en omsorgskontakt som du kan kontakta när du har frågor om dina insatser. Omsorgskontakten upprättar också en genomförandeplan med dig. Läs under rubriken "Påverka hur insatserna utförs - genomförandeplan".
Har du synpunkter eller klagomål?
Vi vill gärna veta vad du tycker om de tjänster som kommunens verksamheter erbjuder. Det kan hjälpa oss att bli en ännu bättre kommun. Du kan lämna dina synpunkter här.
Om du önskar får du återkoppling på dina synpunkter men du kan också vara anonym.
Självservice
Ansökan till de olika insatserna för äldre sker genom att den sökande loggar in i e-tjänsten med sin e-legitimation eller mobilt bank-id, som hämtar vissa personuppgifter automatiskt. Det är även möjligt att ansöka eller göra en anmälan om behov av insatser för någon annan.
Blanketter
För ansökan om insatser, förändring av insatser eller avslut av insatser ringer du Biståndsenheten. Har du frågor om hur hemtjänsten arbetar eller synpunkter och klagomål kontaktar du gruppledare i hemtjänsten.
Kontakt
Biståndsenheten
Telefontid helgfri vardag 08:30–09:30
Avgiftshandläggare
0304-60 12 23
Telefontid helgfri vardag 08:00–09:30
Adress
Sundsbyvägen 1a
471 94 Kållekärr
Hemtjänsten
Administrationsgruppen
Telefontid 07:30-16:00