Ansök om besked om ny detaljplan
Om du som exploatör eller markägare vill bygga eller ändra något som inte tillåts i detaljplanen kan du ansöka om en ny plan, där kommunen står för planarbetet och du själv står för kostnaden för arbetet. Du kan göra en planansökan om du planerar en åtgärd som innebär att en ny detaljplan behöver göras eller att en befintlig behöver ändras eller upphävas.
Processen för besked om ny detaljplan
Ansökan bedöms utifrån styrdokument som:
- översiktsplan/strukturbild
- tätortsstudie
- strategiska bostadsprogrammet
- prioritering i budgeten för samhällsbyggnadsnämnden
- närhet till kollektivtrafik, service och infrastruktur
- allmännyttan
Bedömningen tar hänsyn till riksintressen, strandskydd, fornminnen, utbyggnad av va-nätet, klimathänsyn, risk för olyckor ( till exmpel översvämning och erosion), elektronisk kommunikation och avfallshantering.
Besked om din planansökan (planbesked)
När komplett ansökan har kommit in har du rätt att få ett besked inom fyra månader. En prioritering görs av alla inkomna ansökningar. Denna prioritering ligger till grund för vilka detaljplanearbeten som ska startas upp. Tre olika kategorier av planbesked lämnas: prio 1, prio 2 och avslag:
Prio 1: Innebär att planarbetet kan påbörjas inom 2–4 år
Prio 2: Innebär att planarbete kan påbörjas inom 4–6 år
Ett avtal tecknas om planansökan blir godkänd
Om planansökan blir godkänd tecknas ett avtal mellan kommunen och dig som gjort ansökan. Avtalet tecknas i samband med att planarbetet startar. Kommunen önskar bara ha en person för att teckna planavtal med. I avtalet görs en tidsplan från planstart fram till dess att detaljplanen vunnit laga kraft. Det framgår också i avtalet hur fakturering ska ske till den som står för ansökan.
Vem som ska stå för kostnaden
Kommunen tar ut en avgift för:
- ansökan om planbesked
För planansökan tas en avgift ut för både negativa och positiva besked. Det är du som ansöker om planbesked som ska betala. Du hittar årets kostnader längre ner på sidan.
- planarbetet om ansökan godkänns
Om ansökan godkänns och arbetet med en ny detaljplan ska startas tar kommunen ut en avgift för arbetet med detaljplanen. Det är den som tecknar planavtalet med kommunen som ska betala för arbetet som kommunen utför.
Kostnaden baseras på de utredningar som behöver göras för detaljplanen. Det kan variera hur många utredningar som behöver göras. Det beror på förutsättningarna i varje detaljplan.
För mer information om kostnader för genomförandet av detaljplanen kan du kontakta planavdelningen.
Mer om processen att genomföra en detaljplan
Detaljplanprocesser är ett omfattande arbete och det är vanligt att det tar flera år tills detaljplanen är klar. En detaljplan kan normalt antas 2 till 3,5 år efter påbörjat arbete.
Ansök om planbesked
För att din ansökan ska kunna hanteras krävs:
- Korrekt ifylld blankett, med underskrift för hand, från den som står för ansökan (det är denna person som faktureras för ansökan).
- En beskrivning av hur och varför du vill att en ny detaljplan ska göras.
- Bilagor med ritningar eller skisser som visar ditt förslag.
Under fastighetsbeteckning kan du välja en eller flera fastigheter.
Din rätt att få besked inom fyra månader gäller från tidpunkten när komplett ansökan har kommit in.
En taxa är en lista över avgifter som är antagen i kommunfullmäktige.
Taxan för ansökan om planbesked regleras genom prisbasbelopp. För 2024 är prisbasbeloppet 57 300 kronor. Det innebär att ett planbesked 2024 kostar:
- Enkel åtgärd: 11 460 kronor
- Medelstor åtgärd: 17 190 kronor
- Stor åtgärd: 22 920 kronor
För mer information om kostnader för genomförandet av detaljplanen ska du kontakta planavdelningen.
Kriterier för enkel åtgärd
Med enkel åtgärd avses projekt som uppfyller samtliga följande kriterier:
- Mindre projekt av enklare karaktär: ny- eller tillbyggnad av bostadshus omfattande högst två lägenheter eller ny- eller tillbyggnad av verksamheter upp till totalt 250 m2 bruttoarea eller övriga projekt med en markarea om högst 2 000 m2 eller ändrad mark-användning till något av ovanstående.
- Projektet ligger inom eller i direkt anslutning till detaljplanerad markanvändning av samma karaktär.
- Eventuellt planarbete kan antas vara möjligt att genomföra med enkelt planförfarande.
Kriterier för medelstor åtgärd
Med medelstor åtgärd avses projekt som inte uppfyller samtliga kriterier för enkel åtgärd eller som inte uppfyller något av kriterierna för stor åtgärd.
Kriterier för stor åtgärd
Med stor åtgärd avses projekt som uppfyller något av följande kriterier:
- Projekt av större omfattning: bostadsprojekt omfattande mer än 100 lägenheter eller verksamhetsprojekt omfattande mer än 5 000 m2 bruttoarea eller övriga projekt omfattande mer än 20 000 m2 markarea eller ändrad markanvändning till något av ovanstående.
- Ärenden som kan antas innebära betydande miljöpåverkan.
Självservice
Blankett
Kontakt
Planavdelningen