Grafisk profil och logotyp

En gemensam grafisk profil för alla verksamheter i Tjörns kommun är en viktig del i kommunens varumärke. Den kvalitetssäkrar kommunens service och tjänster och gör oss tydliga.

Den vill stärka bilden av Tjörn och ger förutsättningar för ett effektiviserat och resursbesparande arbetssätt. Den grafiska profilen ger oss ett samordnat och konsekvent uttryck oberoende av kanal och sammanhang.

Guidens instruktioner, typsnitt, färger, mönster, exempel och Tjörns mallar hjälper oss att skapa en enhetlig kommunikation och ger förutsättningar för ett effektiviserat och resursbesparande arbetssätt.

Logotypen för Tjörns kommun och de kommunala bolagen innehåller kommunvapnet och namnet Tjörns kommun eller bolagsnamn. Kommunlogotyp får användas efter medgivande av kommunen.

Dagens kommunvapen nykomponerades för Tjörns kommun och registrerades den 16 februari 1979. Hummern har hämtats från ett sigill för Tjörns härad 1664. Den avser det i gamla tider så viktiga hummerfisket. Färgerna (den så kallade tinktursättningen) blått och vitt syftar på havet.

"I av blått och silver ginstyckad sköld en ginbalkvis ställd störtad hummer i motsatta tinkturer som anknyter till havet."

Kommunikationsavdelningen

Sidansvarig/Senast uppdaterad 8 september 2023