Tjörn kommuns logga, till startsidan

Trygghetslarm och trygghetskamera

Med ett trygghetslarm kan du komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Trygghetslarmet är helt digitalt och är anslutet till larmcentral. Trygghetskamera är en tillsynstjänst som innebär att istället för att du får besök i hemmet så sker tillsynen via kameran.

Trygghetslarm och trygghetskamera är till för att öka din trygghet och göra det lättare för dig att bo kvar hemma. Larmet kan användas vid fallolyckor, försämrat allmäntillstånd eller andra oväntade situationer där det finns behov av stöd, hjälp eller handräckning. Larmet testas kontinuerligt och hemtjänsten får ett meddelande om larmet av någon anledning skulle sluta att fungera.

Du bär larmet runt halsen eller handleden. Du larmar genom att trycka på en knapp. Efter en stund (inom 1 min) får du svar och kan prata med personal på en trygghetscentral och meddela vad du behöver hjälp med. Larmet skickas vid behov vidare till hemtjänstens personal där de kontrollerar ditt larm. Inställelsetiden för larm som gått ut till hemtjänstpersonal är max 45 min.

När den enskilde är bosatt på en ö utan fast förbindelse med Tjörn beviljas trygghetslarm med inskränkningen att hemtjänstpersonal endast kan åka på larm enligt tidtabell för ordinarie färjetrafik.

Vid fallolyckor eller vid till exempel försämrat allmäntillstånd eller andra oväntade situationer där det finns behov av stöd och hjälp.

  • Trygghetslarm ersätter inte 112
  • Larmet testas en gång per dygn. Om något fel uppstår registreras detta och vi kontaktar dig för åtgärd
  • Larmklockan är vattentät och ska vara på även när du duschar
  • Larmet ska lämnas tillbaka om du inte har behov av det längre. Larmet är kommunens egendom och får inte överlåtas
  • Om larmutrustning går sönder eller försvinner debiteras du kostnaden för ny larmutrustning
  • Du behöver lämna över en extranyckel till hemtjänsten
  • En installation av "nyckelfritt" kommer att ske, det innebär att hemtjänsten kan öppna dörren med hjälp av sin telefon för att kunna komma in om du behöver hjälp och inte själv kan öppna
  • Larmet kan endast användas inom din bostad

Kameratillsynen är en titt-in tillsyn i cirka 30 sekunder och görs enbart vid de tillfällen som gemensamt överenskommits med dig.

Bra att veta

  • Det är endast ordinarie personal som gör tillsynen. Övriga tider kan kameran inte användas.
  • Inga bilder sparas.
  • Om du inte är synlig under ditt tillsynstillfälle, exempelvis inte ligger i sängen, görs en ny tillsyn inom 20 minuter. Om du fortfarande inte är synlig ringer Trygghetscentralen hem till dig för att säkerställa att allt är bra, därefter görs ett hembesök.
  • Skulle vi se något som ser onormalt ut, till exempel att du ramlat vid sängen, åker hemtjänsten ut direkt.
  • Skulle det vara fel på kameran meddelas hemtjänsten och de åker då direkt på tillsyn för att se till att allt är bra.

Det finns även andra former av larm, exempelvis GPS-larm, dörrlarm, rörelselarm eller epilepsilarm. De här larmen kan eventuellt vara till hjälp då trygghetslarm eller trygghetskamera inte kan användas.

Avgiften för trygghetslarm och trygghetskamera är 286 kronor per månad.
Avgifter för omsorg och hjälp

Du kontaktar Biståndsenheten för att ansöka om trygghetslarm eller trygghetskamera eller för att få mer information.

Trygghetslarm beviljas för dig som har behov av ökad trygghet genom att kunna tillkalla personal under dygnets alla timmar.

Är du över 75 år har du rätt till trygghetslarm och kan beviljas insatsen genom förenklad handläggning. Det innebär att du kan beviljas ett trygghetslarm utan att en biståndshandläggare behöver besöka dig eller göra en mer omfattande utredning. Din ansökan hanteras snabbt och du har vanligtvis ett beslut inom två arbetsdagar.

Självservice

Ansökan till de olika insatserna för äldre sker genom att den sökande loggar in i e-tjänsten med sin e-legitimation eller mobilt bank-id, som hämtar vissa personuppgifter automatiskt. Det är även möjligt att ansöka eller göra en anmälan om behov av insatser för någon annan.

Blanketter

Kontakt

Biståndsenheten

Avgiftshandläggare
0304-60 12 23

Telefontid helgfri vardag 08:00–09:30

Adress

Sundsbyvägen 1a
471 94 Kållekärr

Hemtjänsten

Gruppledare Centrumhuset, Kållekärr

Gruppledare Kvarnbacken, Rönnäng


Sidansvarig/Senast uppdaterad 1 mars

Hjälp oss att bli bättre — lämna synpunkter eller klagomål

Tyck till & felanmäl

Kontakta oss

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörn kommuns logga, till startsidan

Möjligheternas ö hela året och för hela livet