Tjörn kommuns logga, till startsidan

Kontaktperson till barn och ungdom

Som kontaktperson är du någon barnet eller ungdomen kan att uppleva nya saker tillsammans med, någon som kan visa på alternativ i tillvaron men framförallt har tid att lyssna. Som kontaktperson träffar du barnet regelbundet för att umgås och hitta på aktiviteter tillsammans.

Socialtjänsten kan bedöma att ett barn behöver stöd i sin vardag. Det kan till exempel handla om att barnet behöver aktiveras på sin fritid eller få hjälp med skolarbete. Det kan också handla om att barnet behöver bryta sig loss från en olämplig miljö. I sådana situationer kan socialtjänsten utse en kontaktperson.

Vad gör en kontaktperson?

Som kontaktperson träffar du regelbundet ett barn. Hur ofta och hur länge beror på det enskilda barnets behov, men det kan röra sig om några dagar i veckan eller i månaden. Uppdraget handlar om att ge barnet stöd utifrån dess behov, till exempel ge barnet ett nytt nätverk eller rutiner alternativt bryta en negativ utveckling hos barnet. Det är viktigt att du lyssnar till barnets synpunkter och önskemål. Du behöver dessutom ha kontakt med socialtjänsten och ibland med barnets föräldrar.

För de barn som riskerar att hamna i exempelvis missbruk, kriminalitet eller socialt nedbrytande beteende kan en särskilt kvalificerad kontaktperson utses. Som särskilt kvalificerad kontaktperson ska du ge stöd och vägledning för att minimera dessa risker. Du ska också följa och motivera barnet till exempelvis skolarbete eller lämpliga fritidsaktiviteter, samt ingripa i svåra situationer som kan uppstå. Du behöver dessutom ha kontakt med exempelvis barnets skola och hjälpa barnet i andra myndighetskontakter.

Som kontaktperson eller särskilt kvalificerad kontaktperson har du tystnadsplikt.

Vem kan bli kontaktperson?

Det finns inga specifika krav på dig som vill bli kontaktperson. Det är familjehemssekreterarna som gör en utredning och bedömer om du är lämplig.

De kan bland annat titta på

  • din livssituation, dina personliga förutsättningar och egenskaper
  • uppgifter från socialtjänstens register
  • uppgifter från Polisens misstanke- och belastningsregister.

Det ställs ofta högre krav på dig som vill bli särskilt kvalificerad kontaktperson eftersom uppdraget är mer komplext.

Om du bedöms lämplig för något av uppdragen kontaktas du när det finns ett barn som du passar för.

Vanliga frågor och svar

Det ser olika ut och beror på barnets behov. Det kan handla om allt från att ni ses några timmar per dag flera dagar i veckan, till några träffar i månaden.

Ja, du kan föreslå dig själv som kontaktperson. Det förutsätter att du känner barnet och föräldrarna sedan tidigare och att ni tillsammans har kommit fram till att föreslå dig för uppdraget.

Uppdraget pågår så länge som barnet har behov av dig som kontaktperson. Det kan alltså röra sig om några månader upp till flera år. Det är socialtjänsten som beslutar om uppdraget ska avslutas. Du kan också själv ta initiativ till att avsluta uppdraget.

Intresseanmälan - så här går det till

  1. Efter att du fyllt i formuläret kontaktas du av en handläggare inom tre veckor.

  2. Nästa steg är att handläggaren gör en utredning för att avgöra om du är lämplig.

  3. Om du är intresserad av att bli familjehem får du gå en utbildning där du får veta mer om uppdraget.

  4. Utredningen resulterar i ett ställningstagande om du är lämplig eller inte som uppdragstagare.

I utredningen tar vi utdrag ur exempelvis polis- och socialregister, besöker dig i ditt hem och intervjuar dig och din familj. Det är också viktigt att du och din familj funderar på om ni verkligen är beredda att ta på er ansvaret att öppna ert hem för ett barn eller ungdom. Under processen får du veta mer om vad som förväntas av dig. Hur lång tid det tar innan ett barn sedan placeras hos dig varierar. När vi har ett barn eller en ungdom som vi tänker skulle passa hos dig kontaktar vi dig och berättar mer. Ju äldre barnet är desto mer delaktigt är det i processen.


Sidansvarig/Senast uppdaterad 9 oktober

Hjälp oss att bli bättre — lämna synpunkter eller klagomål

Tyck till & felanmäl

Kontakta oss

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörn kommuns logga, till startsidan

Möjligheternas ö hela året och för hela livet