Tjörn kommuns logga, till startsidan

Trygghetslarm och trygghetskamera

Med ett trygghetslarm kan du komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Trygghetslarmet är helt digitalt och är anslutet till larmcentral. Digital tillsyn är en tillsynstjänst som innebär att istället för att du får besök i hemmet så sker tillsynen via smart teknik.

Trygghetslarm och digital tillsyn är till för att öka din trygghet och göra det lättare för dig att bo kvar hemma. Larmet kan användas vid fallolyckor, försämrat allmäntillstånd eller andra oväntade situationer där det finns behov av stöd, hjälp eller handräckning. Larmet testas kontinuerligt och hemtjänsten får ett meddelande om larmet av någon anledning skulle sluta att fungera.

Du bär larmet runt halsen eller handleden. Du larmar genom att trycka på en knapp. Efter en stund (inom 1 min) får du svar och kan prata med personal på en trygghetscentral och meddela vad du behöver hjälp med. Larmet skickas vid behov vidare till hemtjänstens personal där de kontrollerar ditt larm. Inställelsetiden för larm som gått ut till hemtjänstpersonal är max 45 min.

När den enskilde är bosatt på en ö utan fast förbindelse med Tjörn beviljas trygghetslarm med inskränkningen att hemtjänstpersonal endast kan åka på larm enligt tidtabell för ordinarie färjetrafik.

Vid fallolyckor eller vid till exempel försämrat allmäntillstånd eller andra oväntade situationer där det finns behov av stöd och hjälp.

  • Trygghetslarm ersätter inte 112
  • Larmet testas en gång per dygn. Om något fel uppstår registreras detta och vi kontaktar dig för åtgärd
  • Larmklockan är vattentät och ska vara på även när du duschar
  • Larmet ska lämnas tillbaka om du inte har behov av det längre. Larmet är kommunens egendom och får inte överlåtas
  • Om larmutrustning går sönder eller försvinner debiteras du kostnaden för ny larmutrustning
  • Du behöver lämna över en extranyckel till hemtjänsten
  • En installation av "nyckelfritt" kommer att ske, det innebär att hemtjänsten kan öppna dörren med hjälp av sin telefon för att kunna komma in om du behöver hjälp och inte själv kan öppna
  • Larmet kan endast användas inom din bostad

Har du behov av tillsyn nattetid sker det genom digital tillsyn. Den digitala tillsynen tar hänsyn till dig som antingen blir orolig av besök i hemmet, är lättväckt eller inte vill bli störd. För många är det också en fråga om integritet att inte få besök av personer i sitt hem.

Digital tillsyn kan också passa dig med minnesproblematik som har svårt att känna igen ansikten eller blir nervös och orolig av främmande människor i ditt hem.

Vid digital tillsyn används diskreta sensorer som märker om något ovanligt händer, till exempel om du ramlar eller inte rör dig som du brukar. Det kan till exempel vara att du har lämnat rummet för att gå på toaletten men inte kommer tillbaka. Om sensorn upptäcker något som inte stämmer, skickas ett larm till personalen som då försöker kontakta dig för att höra hur du mår. Får de inte tag på dig, eller om det är bråttom, kommer de hem till dig för att se att allt är som det ska.

Det finns även andra former av larm, exempelvis GPS-larm, dörrlarm, rörelselarm eller epilepsilarm. De här larmen kan eventuellt vara till hjälp då trygghetslarm eller digital tillsyn inte kan användas.

Avgiften för trygghetslarm och digital tillsyn är 286 kronor per månad.

Du kontaktar Enheten för myndighet och utveckling för att ansöka om trygghetslarm samt digital tillsyn eller för att få mer information.

Självservice

Ansökan till de olika insatserna för äldre sker genom att den sökande loggar in i e-tjänsten med sin e-legitimation eller mobilt bank-id, som hämtar vissa personuppgifter automatiskt. Det är även möjligt att ansöka eller göra en anmälan om behov av insatser för någon annan.

Blanketter

Kontakt

Enheten för myndighet och utveckling (tidigare Biståndsenheten)

Avgiftshandläggare
0304-60 12 23

Adress

Sundsbyvägen 1c
471 94 Kållekärr

Välfärdsgruppen


Sidansvarig/Senast uppdaterad 27 oktober

Hjälp oss att bli bättre — lämna synpunkter eller klagomål

Tyck till & felanmäl

Kontakta oss

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörn kommuns logga, till startsidan

Möjligheternas ö hela året och för hela livet