Tjörn kommuns logga, till startsidan
Brygga vid stilla vatten

Snart reser vi på el mellan öarna på Tjörn. Var med i vår namntävling!

Publicerad 21 januari 2025, kl 09:47

Nu pågår bygget av Tjörns nya elektriska färja. Den ska på uppdrag av Västtrafik trafikera linje 361 mellan Rönnäng, Tjörnekalv, Dyrön och Åstol. Elfärjan ska förstås också ha ett namn och vi bjuder in att delta i vår namntävling.

Den nya färjan kommer att bli större; 27 meter lång att jämföra med den nuvarande, Hakefjord, som är 21 meter. Den kommer också att bli bredare, mer miljövänlig med fossilfri drift och kommer att kunna ta med en ambulans på fördäck.

Mathias Ivarsson, Projektledare THAB

- Vi kommer att kunna ta 180 passagerare – idag kan vi bara ta 120. På sommaren vill många resa med oss och med en större färja kommer alla som vill få plats. Det kommer att underlätta både för bofasta och turister.

Det säger Mathias Ivarsson, projektledare på Tjörns Hamnar AB, som vann upphandlingen i Västtrafik.

Ambulans eller cyklar på fördäck

Det nya fartyget kommer dessutom att kunna lasta en ambulans på fördäck. Det har inte varit möjligt på några år, när ambulanserna blivit större och tyngre.

– Det ökar tryggheten på öarna och har varit ett önskemål från kommunen, säger Mattias Ivarsson. När vi inte har ambulans ombord, har vi en bra kapacitet för att ta med cyklar.

Kölsträckning i januari

Varvet Hvide Sande i Danmark vann upphandlingen av fartygsbygget. De byggde även Hakefjord. Hvide Sande anlitar i sin tur Wisla Shipyard i Gdansk i Polen för att bygga skrovet. Arbetet med skrovet startade under hösten 2024 och kölsträckningen, dvs när kölen placeras på stapelbädden, är planerat till januari.

- Efter semestrarna bogseras skrovet till Hvide Sande i Danmark där fartyget utrustas, säger Mattias Ivarsson.

Färjan beräknas vara klar och i drift kvartal 1, 2026.

Samarbete med Västtrafik

Västtrafik, som ansvarar för all kollektivtrafik i Västra Götalandsregionen, ställer krav på minskade koldioxidutsläpp från bland annat färjetrafiken. Eldriven färjetrafik stämmer också väl överens med Tjörns kommuns hållbarhetsmål. Det nya avtalet för färjetrafiken gäller fram till 2039. Det inkluderar även färjan mellan Kyrkesund och Härön. Färjan Härön kommer man att behålla, men den byggs om för att kunna drivas helelektriskt.

Vi bjuder in till namntävling

Den nya eldrivna färjan ska förstås ha ett namn. Fundera på ett bra namn och var med i namntävlingen! Vinnaren koras av vår jury med representanter från öarna, THAB och Västtrafik. Vinnaren blir får ett månadskort av Västtrafik liksom en plakett. Man blir också hedersgäst på dopet och får åka med på premiärturen.

Fakta om nya elfärjan

Skeppsvarv: Hvide Sande Shipyard på västra JyllandFartygsdesign: FKAB Marine Design
Elinstallationer: Mets Technology
Drift: två elmotororer på 250 kW per motor
Batterikapacitet: ca 1 000 kWh
Generatorset (backup): 130 kW
Drivlina: två parallella framdrivningssystem med fasta propellrar med en propellerhastighet på cirka 500 rpm
Laddning: hållbar el laddas vid kajen i Rönnäng


Sidansvarig/Senast uppdaterad 6 februari

Hjälp oss att bli bättre — lämna synpunkter eller klagomål

Tyck till & felanmäl

Kontakta oss

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörn kommuns logga, till startsidan

Möjligheternas ö hela året och för hela livet