
Tjörns kundcenter på plats fem i årets servicemätning
Publicerad 15 juni 2023, kl 08:30
Tjörns kommun placerar sig på plats 5 av 67 kommuner när det gäller bemötande och enkelhet vid kontakt via telefon till kundcenter. Det är en förbättring jämfört med mätningen 2022.
– Vi arbetar hela tiden med bemötande och att det ska vara lätt att komma i kontakt med oss på Tjörns kundcenter. Det är roligt att se att det gett resultat, säger Susanne Martinsson, enhetschef för Tjörns kundcenter.
Tjörns kommun ligger likvärdigt med andra kommuner som deltagit i servicemätningen, men med något högre resultat än snittet när det gäller kontakt via telefon och något lägre vid kontakt via e-post.
Vi vill bli bättre på service och bemötande
Tjörns kommun vill öka tillgängligheten och ge en så bra så service som möjligt för kommunens invånare och besökare. Därför genomförs för andra året i rad en servicemätning som tar reda på vilken service kommunen ger invånare vid telefon- och e-postkontakter med Tjörns kundcenter.
Mätningen möjliggör också en nationell jämförelse och kan användas som en del i arbetet med att förbättra servicen och att utveckla verksamheten utifrån invånarnas behov. I årets undersökning deltog 67 kommuner.
2023 års mätning bestod av fyra nyckeltal:
- Bemötande via telefoni
- Enkelhet via telefoni
- Enkelhet via e-post
- Tydlighet via e-post
Så här blev resultatet
Kontakt via telefon
Tjörn placerar sig på plats 5 av de 67 kommunerna när det gäller mätningen av kontakt via telefon. Resultatet för bemötande och enkelhet via telefoni har förbättras jämfört med mätningen 2022.
- Bemötande via telefoni ökade från 82,3 procent 2022 till 89,1 procent 2023.
- Enkelhet via telefoni ökade från 71,4 procent 2022 till 82,9 procent 2023.
Kontakt via e-post
Reultatet för bemötande och enkelhet för kontakt via e-post har minskat jämfört med 2022. Det finns ingen listplacering för årets resultat eftersom det kommit in för få svar (24 enkäter). Det behöver komma in minst 100 svar för att resultatet ska vara tillförlitligt.
- Enkelhet via inkommande e-post minskade från 83,8 procent 2022 till 78,1 procent 2023.
- Tydlighet via inkommande e-post minskade från 85,1 procent 2022 till 82,3 procent 2023.
Så här gick undersökningen till
Undersökningen genomfördes via e-post och telefoni där minst 100 svar per kanal behövde uppnås för att kunna jämföras nationellt. Tjörns kommun uppnådde 258 svar via telefon och 24 svar via e-post.
Mätningen pågick 13 mars till 12 maj 2023.