
Återvinningscentralen slutar ta emot farligt avfall från företag den 1 mars
Publicerad 19 januari 2021, kl 09:00
Som företagare kan du inte längre lämna farligt avfall på återvinningscentralen. I stället behöver du vända dig till ett företag som tar hand om det farliga avfallet på ett säkert och miljövänligt sätt.
De nya reglerna gäller från den 1 mars i år. Bakgrunden är en ny, skärpt lagstiftning från Naturvårdsverket. Allt farligt avfall från företag behöver registreras och klassas. Därför kan återvinningscentralerna inte längre ta emot det.
Vad är farligt avfall?
Exempel på farligt avfall:
- Färg
- Lösningsmedel
- Kemikalier
- Tryckimpregnerat trä
- Asbest
Företag kan fortfarande lämna allt annat grovavfall på återvinningscentralen, till exempel trasiga möbler.
I mitten av februari får du som är företagare information i brevlådan med kontaktuppgifter till leverantörer du kan vända sig till.
Skyldighet att registrera farligt avfall
Sverige behöver ha bättre kontroll på sitt farliga avfall. Därför införde Naturvårdsverket 2020 en skyldighet för företag att registrera sitt farliga avfall till ett nytt avfallsregister. Det här ingår också i den nya gemensamma avfallsplan som kommunerna i Göteborgsregionen (GR) tagit fram. De flesta kommuner i GR har redan infört samma rutin.
Kontaktuppgifter till företag som tar emot farligt avfall
- Scartab AB, 073-800 00 40, info@scartab.com - Finns på Tjörn
- Fortum Waste Solution AB, 019-305 00, kundservice.rws@fortum.com
- Ragn-Sells Recycling AB, 0771-88 88 88, kundservice@ragnsells.com
- Renova Miljö AB, 031-61 85 30, kundservice@renova.se
- Stena Recycling AB, 031-58 44 50, salj.goteborg@stenarecycling.se
- Veolia Recycling Solutions Sweden AB, 031-58 69 00, goteborg.recycling@veolia.com