Tjörn kommuns logga, till startsidan
Surfplatta och mobiltelefon, illustration

Utmaning 5: Digital transformation

Publicerad 19 maj 2020, kl 08:54

Nu har turen kommit till den femte utmaningen för Göteborgsregionens kommuner. Tjörns kommun är en av tretton kommuner i Göteborgsregionen (GR). Tillsammans har kommunerna formulerat sex utmaningar. Vilken nytta har Tjörn av samarbetet?

Nu har turen kommit till utmaningen digital transformation. Vi kommer regelbundet att publicera fler utmaningar med exempel på hur Tjörn samarbetar med GR-kommunerna och även andra kommuner.

Inom GR finns nästan 70 nätverk och arbetsgrupper, till exempel nätverk för va-frågor, förskola, avfallshantering och äldreomsorg. Ofta ingår en representant från varje kommun i nätverket som träffas för att utbyta erfarenheter, planera gemensamma utbildningar eller arbeta fram gemensamma strategier.

Oslos kommun tog för några år sedan fram en animerad film som berättar om vad de krångliga orden digital transformation kan innebära för oss. Filmen heter berättelsen om Tim.

Utmaning 5: Digital transformation

Det handlar inte främst om införandet av digital teknik, utan om att skapa helt nya möjligheter. Den digitala kunskapen måste öka.

I skolan ger digitaliseringen möjligheter att utforma pedagogiska metoder och lärverktyg. Till exempel kan utbildningar anpassas efter hur olika individer lär sig bäst.

Välfärdsteknik kan underlätta för kommunerna att möta behov hos äldre och personer med funktionsnedsättning.

Digitala tjänster gör det enklare för invånarna och ger ökad service med snabbare handläggning och ökad rättssäkerhet samtidigt som det leder till ökad effektivitet.

Exempel från Tjörn:

Den nya webbplatsen som du just nu befiner dig på, anpassad för mobilen, tillgänglig för alla, lätt att hitta i och en enkel ingång till kommunens alla tjänster. En nyhet är till exempel att man nu kan söka bygglov direkt i mobilen.

Sedan tidigare erbjuder hemtjänsten på Tjörn digitala inköp av livsmedel. Vårdtagarna kan alltså sitta hemma och klicka hem maten från en surfplatta. Ett annat exempel är vårdplaneringar (efter en sjukhusvistelse), som sedan några år oftast sker via videosamtal där patienten tillsammans med personal från både sjukhus och kommunen kan mötas utan kostsamma och tidskrävande resor mellan Tjörn och till exempel Kungälv.


Sidansvarig Eva-Karin Ohlsson/Senast uppdaterad 20 maj

Hjälp oss att bli bättre — lämna synpunkter eller klagomål

Tyck till & felanmäl

Kontakta oss

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns Kommun

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörns kundcenter

Kroksdalsvägen 1
471 80 Skärhamn

Tjörn kommuns logga, till startsidan

Möjligheternas ö hela året och för hela livet