Tjörns kommuns logotype
Land 9,9 °C Hav 12,4 °C
Medelvind E 1,8 m/s

Vanliga frågor – Äldreomsorg

Störst text
Stor text
Normalstorlek

Här är några av de vanligaste frågorna kommunen får om äldreomsorg av olika slag.

Vem kan få färdtjänst? Hur ansöker man?

Färdtjänst kan du få som på grund av funktionshinder har väsentliga svårigheter att förflytta dig eller resa med den vanliga kollektivtrafiken.

Du kan inte få färdtjänst bara för att du är gammal eller har svårt att bära kassar vid inköp. Du kan inte heller få färdtjänst för att du har dålig ekonomi eller för att du bor långt ifrån en busslinje.

Läs mer på sidan Färdtjänst.

Mamma och pappa vill fortsätta bo tillsammans på ålderns höst på ett äldreboende – kan de få det?

Ja, förutsatt att de bott samman någorlunda länge (”varaktigt” som det står i lagtexten).

Enligt 4 kap 1 c § har den som beviljats eller beviljas bistånd i form av boende i en sådan särskild boendeform som avses i 5 kap. 5 §, ska det ingå i en skälig levnadsnivå att kunna sammanbo med make eller sambo. Detta gäller under förutsättning att paret varaktigt har sammanbott eller, om den ena parten redan bor i ett sådant boende, att paret dessförinnan varaktigt har sammanbott. Första stycket gäller oavsett om maken eller sambon har behov av boende i särskild boendeform. Lag (2013:421).

Vilka typer av daglig verksamhet för de äldre finns det i kommunen?

Vi har:

  • Kaprifolens dagverksamhet som vänder sig till personer med nedsatt minnesfunktion eller demensdiagnos och som behöver social gemenskap, aktiviteter och stimulans i vardagen.
  • Tjörn Mötesplatsen finns för de äldre som är i behov av stöd, hjälp och social gemenskap. Det är även en mötesplats för dig som vill träffa andra människor. Den bygger på frivilliga insatser.

Läs mer på sidan Äldreboende med undersidor för varje äldreboende.

Hur kan jag få information om vad som erbjuds för hjälp av kommunens hemtjänst?

Se sidan Hemtjänst eller kontakta biståndsenheten, tel 0304-60 18 99 (vardagar 08.30-09.30), bistandsenheten@tjorn.se.

Om man behöver en rullator, var vänder jag mig?

Kontakta Kommunrehab, tel 0304-60 12 70, kommunrehab@tjorn.se. Först måste du vara inskriven i den kommunala hemsjukvården. Om du inte är det, ta kontakt med en vårdcentral så hjälper de dig.

Förutsättningen för att få hjälpmedel via kommunen är att du är inskriven i den kommunala hemsjukvården. Om du inte är det kan du få hjälp via primärvårdens rehabenheten.

Läs mer på sidan Hjälpmedel.

Kan kommunen erbjuda hushållsnära tjänster?

Vi har något som kallas Fixartjänst. De utför vardagssysslor som äldre bör avstå från på grund av fallrisk. Den erbjuds till alla över 67 år som bor på Tjörn.

Se sidan Fixartjänst med seniorsäkerhet.

Sidan senast uppdaterad 2016-09-02 13.46

Kontaktuppgifter

Tjörns kundcenter
0304-60 10 10













Till Facebook
Till Twitter

Tjörn — Möjligheternas ö hela året och för hela livet

TJÖRNS KOMMUN, Kroksdalsvägen 1, 471 80 Skärhamn, Växel 0304-60 10 00, Tjörns kundcenter 0304-60 10 10, fax 0304-60 10 19
tjorns.kundcenter@tjorn.se - kommun@tjorn.se - webmaster@tjorn.se