Tjörns kommuns logotype
Land 10,2 °C Hav 12,4 °C
Medelvind E 1,3 m/s

Kvalitetsdeklaration färdtjänst

Störst text
Stor text
Normalstorlek

Färdtjänst finns för dig, som på grund av en funktionsnedsättning, har svårt att förflytta dig på egen hand eller resa med allmänna kommunikationsmedel. Precis som i den övriga kollektivtrafiken reser du tillsammans med andra. Färdtjänsten omfattar resor både med personbil och specialfordon.

Det är kommunens färdtjänsthandläggare som beslutar vem som ska beviljas färdtjänst. I lagen om färdtjänst finns regler för vem som har rätt till färdtjänst. Utöver detta har kommunen även utfärdat egna riktlinjer för färdtjänsten som till exempel färdtjänstområden och antal resor.

Ansökan om färdtjänst

Du ansöker om färdtjänst på en speciell blankett. I din ansökan ska du bland annat beskriva ditt funktionshinder och på vilket sätt detta hindrar dig att använda kollektivtrafiken.

Det behövs ett läkarintyg första gången du ska ansöka om färdtjänst. Läkarintyget ska också skrivas på en speciell blankett. Har du haft färdtjänst tidigare och du endast ska göra en nyansökan behöver du bara skicka med läkarintyg om handläggaren har bett om det.

Frågor kan besvaras hos kommunens färdtjänsthandläggare och ansökningsblanketter kan fås genom färdtjänsthandläggaren, Tjörns kommuns kundcenter eller via vår webbplats under rubriken Omsorg & hjälp/Resor, färdtjänst

Vi lovar

När du ansökt om färdtjänst lovar vi dig att

  • du blir uppringd av färdtjänsthandläggare inom 7 arbetsdagar efter det att en ansökan kommit in
  • ett hembesök görs inom 14 arbetsdagar vid nyansökan.

Vi förväntar oss av dig

För att vi ska kunna infria vår kvalitetsdeklaration förväntar vi oss av dig att du lämnar in följande handlingar

  • fullständig och korrekt ifylld ansökan
  • läkarutlåtande.

Om kvalitetsdeklarationen inte infrias

Det kan tyvärr hända att kvalitetsdeklarationen av olika skäl inte kan hållas. Ifall det inträffar ska du informeras om detta så snart som möjligt. Du ska också få en förklaring till varför kvalitetsdeklarationen inte infriades. 

Sidan senast uppdaterad 2015-01-30 14.29

Kontakt

Om du upplever att vi inte håller vad vi lovar, var god kontakta sektor samhällsbyggnad. 

Helena Stahre, färdtjänsthandläggare
tel 0304-60 13 40,
telefontid mån–tor 08.00–09.30 samhallsbyggnad@tjorn.se

Du kan även lämna in synpunkter och klagomål via Fråga och tyck

Till Facebook
Till Twitter

Tjörn — Möjligheternas ö hela året och för hela livet

TJÖRNS KOMMUN, Kroksdalsvägen 1, 471 80 Skärhamn, Växel 0304-60 10 00, Tjörns kundcenter 0304-60 10 10, fax 0304-60 10 19
tjorns.kundcenter@tjorn.se - kommun@tjorn.se - webmaster@tjorn.se