Tjörns kommuns logotype
Land 0,7 °C Hav *°C
Medelvind N 1,3 m/s

Anneli är fritidspedagog

Störst text
Stor text
Normalstorlek
Anneli, fritidspedagog

Anneli har ett av Sveriges viktigaste jobb – att utbilda barn på fritids.

Här lär sig barnen samarbeta, de utvecklar språket, lär sig lösa konflikter och bygger upp sin självkänsla samtidigt som de får utlopp för sin kreativitet.

– Det är ett privilegium att arbeta med barn på deras fritid. Här får deras lärande kombineras med leken. Jag får följa med och se hur deras sociala kompetens ökar och hur de växer som människor, säger Anneli Öfverström.

Eget kapitel i läroplanen

Fritidshemmet har ett eget kapitel i läroplanen som går ut på att stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda dem en meningsfull fritid, främja allsidiga kontakter och social gemenskap.

Anneli Öfverström arbetar på Briggens fritidshem i Skärhamns skola. Här möter hon dagligen barn i åldrarna 6–12 år, före och efter skoltid. Hon är också samordnare för de fyra fritidsavdelningar som finns på skolan. Varje avdelning har cirka 40 barn inskrivna.

Anneli bestämde sig redan som 15-åring att hon ville jobba med barn och sökte barnskötarlinjen på gymnasiet. Sedan dess har hon utbildat sig till förskollärare och har sedan 1999 arbetat på fritids i Skärhamns skola.

Samling varje dag

När barnen kommer till fritids samlar Anneli och hennes kolleger dem för en pratstund.

– Samlingen är jätteviktig. Det är där jag möter dem och känner av hur deras dag har varit. Om någon verkar ledsen, går jag undan med den eleven efteråt och sitter och pratar en stund.

Varje samling har ett tema. Det kan vara att berätta vad de gjort i helgen, att läsa högt, leka en lek, prata om sitt projekt eller träna mötesteknik i veckans fritidsråd. Efter samlingen har barnen olika aktiviteter – ibland arbetar de med sitt projekt, ibland väljer de själva att till exempel måla, leka, idrotta eller läsa.

Entreprenörer på fritids

För att ta vara på barnens egna idéer arbetar fritidshemmet med entreprenöriellt lärande. Det betyder att de får slutföra ett projekt från start till mål. Några barn jobbar till exempel med att göra en cirkus. Då behöver de se ut en ansvarig, inventera vilket material som behövs, se vad materialet kostar och besluta om vem som ska göra vad. Avslutningen på projektet blir själva föreställningen.

– Det är viktigt att de slutför det de påbörjat, det är en viktig del i lärandet, säger Anneli. Fritidshemmet och skolan arbetar också tillsammans med olika teman. I vår är temat språklig utveckling. I skolan läser barnen mycket och när de kommer till fritids får de fortsätta med att göra egna sagor, som så småningom ska filmas med barnens läsplattor.

Likabehandling

Snart ska Anneli Öfverström träffa sina kolleger i sin roll som samordnare. Mötet ska handla om fritidshemmets roll i skolans likabehandlingsplan. Om hur de kan jobba i barngruppen för att få ännu tryggare barn.

– Alla som kommer hit ska må bra och känna sig välkomna. Vi vill bidra till att de känner en grundtrygghet och att de har förtroende för att vi finns där och lyssnar när de behöver det.

Sidan senast uppdaterad: 2018-04-16 16.39
Till Facebook
Till Twitter

Tjörn — Möjligheternas ö hela året och för hela livet

TJÖRNS KOMMUN, Kroksdalsvägen 1, 471 80 Skärhamn, Växel 0304-60 10 00, Tjörns kundcenter 0304-60 10 10, fax 0304-60 10 19
tjorns.kundcenter@tjorn.se - kommun@tjorn.se - webmaster@tjorn.se